U bevindt zich hier: HomeModelbanenThema Nederland Het Station Gennep

Station Gennep

Het hoofdkantoor van de NBDS komt weer tot leven op onze baan. Wij gingen terug in de tijd.
En bouwden na veel recherchewerk de unieke modelspoorbaan van het station en het emplacement van:

GENNEP NBDS – MBS

Een samensmelting van trein, tram en tijd ©

Met de sfeer van Nederland in de jaren 30 van de vorige eeuw. Volledig werkende situatie van normaal- en smalspoor (HO en HOm) uitgewerkt met rolbrug, draaischijf en vele loodsen en deels nu nog bestaande historische gebouwen. Twee onderhoudswerkplaatsen in één! Deze situatie is eenmalig geweest in Nederland en komt tot leven op onze mobiele clubbaan.

 

De Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg Maatschappij, de NBDS

Eind 1800 hadden vrijwel alle Europese koningshuizen relaties met het Engelse koningshuis. Dat was één van de redenen om een spoorweg- en veerbootverbinding tussen Londen en Berlijn aan te leggen. De NBDS verwierf daarin een belangrijke rol. De NBDS bereed rond de eeuwwisseling 1900 een korte maar belangrijke spoorlijn tussen Wesel in Duitsland en Boxtel in Nederland, eigenlijk zonder echte eindpunten. In Boxtel en Wesel werden de treinen overgenomen van andere maatschappijnen. Deze NBDS-lijn was in de beginjaren een onderdeel van de Vlissinger route van Londen naar Berlijn, maar ook naar Moskou. 
De maatschappij heeft behoorlijk strijd moeten leveren om dit internationale verkeer via haar lijn en via Gennep te laten rijden. Het stadje Gennep werd Nederlands grensstation en stond daarmee op de wereldkaart. In de jaren voor de eerste wereldoorlog reisde men via de NBDS-lijn ook van Antwerpen naar Hamburg. Ook werd een bijna 10 km lang traject bereden van de Köln-Mindener Eisenbahn.

De spoorlijn stond bekend als het "Duits Lijntje", in Duitsland als “Boxteler Bahn”. De hoftreinen met keizers en koningen spreken ook nu nog tot de verbeelding. Een begrip zijn de “Blauwe Brabanders”. De eerste wereldoorlog maakte een einde aan deze bloeitijd van de NBDS. Toch reden na die oorlog nog tot 1923 de boottreinen vanuit Vlissingen naar Duitsland. Na die tijd werd de NBDS-lijn een lokaalspoorweg tussen Boxtel en Gennep, met een uitstapje naar het Duitse grensstation Hassum. Dat is gebleven tot de spoorwegstaking in 1944. De werkplaatsen gingen al in 1925 dicht; het locomotievendepot in 1932. Na de tweede wereldoorlog hebben er nog wel treinen gereden. De laatste (goederen)trein reed op 28 maart 2005 tussen Veghel en Boxtel. In Gennep stond niet alleen een belangrijk grensstation, maar zetelde ook de directie van de NBDS. Het hoofdkantoor aan de Spoorstraat heeft er nog lang gestaan. Het laatst in gebruik door de paters van de Heilige Geest.

Het hoofdkantoor van de NBDS, gesloopt in de negentiger jaren van de vorige eeuw.

Het hoofdkantoor van de NBDS komt weer tot leven op onze baan.

cialis kopen van andere drugs ter opheffing van erectiele dysfunctie, de duur van de actie. Maar dit betekent niet dat de partij pillen fundamentele veranderingen in het ritme van het leven van het paar zal vereisen. Erectie gebeurt alleen in aanwezigheid van seksuele stimulatie, zodat u eenvoudig uw relatie, bijvoorbeeld, plannen kunt als je een pil in de ochtend nemen, het plannen van een datum voor de avond.

De Maas-Buurtspoorweg, de MBS

De Directie van de NBDS zag grote voordelen in de aanleg van een tramweg van Nijmegen naar Venlo. Meer goederenoverslag in Gennep, meer werkgelegeheid in de werkplaatsen. De lijn, omtworpen door de ingenieurs van Hasselt en de Koning (grondleggers van het huidige ingenieursbureau Royal Haskoning uit Nijmegen), werd in 1913 in gebruik genomen. Op een spoorbreedte van 1 meter werd behoorlijk hard doorgereden: 35km/uur. Vanaf 1914 reden vier doorgaande trams tussen Nijmegen en Venlo. Om de hele reis mee te maken moest je vier uur zitten op een houten bank.

 

Na het failliessement van de NBDS werd het hoofdkantoor verlaten en werd het gebouw ernaast het hoofdkantoor van de MBS. In 1944 werd het bedrijf vernield door oorlogshandelingen. De stoomlocs werden gesloopt. De motortrams, de laatst overgebleven postbagagewagen en de oorspronkelijke MBS rijtuigen werden in 1946 aan de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij verkocht, waar een deel van dit materieel nog tot 1966 dienst deed. Al het goederenmaterieel en een grote hoeveelheid rails werden verkocht aan de Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. De MBS bleef busdiensten onderhouden. In 1949 fuseerde deze MBS met Vitesse, hieruit kwam het busbedrijf de Zuidooster voort, nu behorend tot Hermes.

Uniek is dat er nog materieel van de MBS bestaat. Daar kun je dus nog steeds in zitten. Bij de Stichting voorheen RTM te Ouddorp is een motorrijtuig, de M67, herbouwd met onderdelen van de oorspronkelijke M68.  Verder bestaat nog de geheel gemoderniseerde RTM-locomotief MD 1805, opgebouwd uit onderdelen van een MBS-locomotief met een moderne opbouw. Nog in restauratie is het RTM-rijtuig BPD 1631 dat werd gebouwd op basis van een MBS-stoomtramrijtuig. Daarnaast bestaan ook nog twee originele houten rijtuigen van de MBS, zij het in RTM-uitvoering. Verder staat de niet-bedrijfsvaardige goederenwagen 208 bij de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik.

 

Onze mobiele modelspoorbaan van station. emplacement, werkplaatsen en depot Gennep: een samensmelting van trein, tram en tijd

Zoals de titel al zegt hebben we gekozen voor een samensmelting van drie t’s: trein, tram en tijd. Trein en tram omdat dat een enorme variatie aan rollend materieel geeft. Het woord tram mogen we eigenlijk niet gebruiken omdat onze voorvaderen heel bewust de Maas-buurtspoorweg hebben opgericht. De laatste t, die van de samensmelting van de tijd, heeft als prettige bijkomstigheid dat we zowel de adellijke treinen als de lokaalspoortreinen kunnen laten zien. En dat alles op een stationsemplacement met volledig werkend lokdepot met werkplaatsen van twee spoorwegmaatschappijen. Met de nieuwste digitale trein- en wisselbesturingssystemen. U hoort de stoomloks zuchten onder de zware last. En de schapen blaten.

Alles op deze baan is volgens het voorbeeld nagebouwd. Voor het landschap zijn vele soorten materialen gebruikt, meerdere daarvan zelf gemaakt.  Aan het publiek bieden wij veel plezier en kijkgenot. Voor ieder wat wils: een grote baan met veel rijdende treinen en voor wie het wil zien ontzettend veel details.

Station Gennep aan perronzijde. Model station Gennep ter hoogte van de waterkraan voor stoomloks.

Het schitterende stationsgebouw lijkt een maatje te groot voor een stadje als Gennep, maar had als grensstation deze uitstraling nodig. En natuurlijk met alle grensfaciliteiten zoals een heuse visitatieruimte. Een baan met werkende draaischijf en rolbrug. Met diverse laad- en losplaatsen, weegbrug, waterkraan en –toren. Elk gebouw op de modelspoorbaan heeft zijn eigen geschiedenis. We noemen daarvan: station en hoofdkantoor NBDS, douaneloods, huis dokter Bremer, café de Mouter en moutfabriek Aurora. Ook ontbreken woonhuizen, rijtuigloodsen van MBS en NBDS, baanwachterhuis en kolenboeren niet. De treinenloop is zeer frequent. Op de baan rijden de hoftreinen, de bedevaartstreinen maar ook de lokale treinen door het Maaslandschap. Voor het publiek is een interessant rangeerbedrijf te zien. Aan de zijkant komt een informatiezuil te staan met de historie van de NBDS en de MBS, over de baan en over onze vereniging Maasbuurtspoor.

De baan is ongeveer 15 lang en 2 meter breed, bestaande uit 14 modules. De modules rusten weer op hun transportkisten. U kunt er helemaal omheen lopen. Van boven gezien heeft de baan de vorm van een kruising, letterlijk de kruising tussen spoor- en tramweg.

Plattegrond van de modelspoorbaan (zonder keerlussen en informatiezuil)

 

De techniek van de baan

Niets werkt tegenwoordig zonder techniek en computer. Dat geldt ook voor deze modelspoorbaan. De 40 wissels zorgen niet alleen voor een intensief rangeerbedrijf, maar ook voor een interessante computerbesturing. Deze zorgt ervoor dat de trein de juiste wissels neemt en dat de tram er tussendoor wordt geleid. Onder de baan ligt een waar kabelnetwerk, dat volgens een vast stramien is aangebracht. Alles is in het werk gesteld om storingen te voorkomen, zodat de digitale treinenloop ongestoord door kan gaan. Voor normaalspoor is gebruik gemaakt van Rocoline-, voor smalspoor van Tillig-rails en -wissels. De wissels worden aangedreven door wisselmotoren onder de baan.

Op de baan is zoal te zien:
  • een schitterend stationsgebouw
  • een wir war van smalspoor en normaalspoor
  • twee volledige onderhoudswerkplaatsen
  • een rolbrug met vier railstaven
  • een draaischijf voor normaal en smalspoor
  • vele loodsen en
  • de deels nu nog bestaande historische gebouwen
In totaal liggen hier meer dan 40 (smalspoor)wissels.Laat u verrassen door wat langer stil te staan bij de baan.De baan is ongeveer 15 meter lang en 2 meter breed.U kunt er helemaal omheen lopen.

 

Feiten:

onder constructie

Copyright © 2014 MaasBuurtSpoor. Alle rechten voorbehouden.

 

 

Ga naar boven